Portul Mineralier Galați trece printr-un amplu proces de modernizare, un proiect strategic menit să redea întregului front de acostare funcționalitatea, eficiența și siguranța necesare unui port modern. Obiectivul principal îl reprezintă creșterea gradului de siguranță în operarea portuară, optimizarea capacității de manipulare a mărfurilor și reactivarea unor zone care nu au mai fost utilizate de ani de zile.
Vă invităm să urmăriți un scurt video de prezentare a proiectului
Reactivarea completă a danelor și creșterea capacității de operare
Deși Portul Mineralier include Danele 1 – 16, înainte de începerea proiectului doar jumătate dintre acestea erau utilizate. Lucrările actuale vizează readucerea la viață a întregului port:
- Danele 1–4 – dane fluviale (cunoscute ca „dane de calcar”), esențiale pentru aprovizionarea combinatului siderurgic.
- Danele 5–6 – dane maritime pentru mărfuri vrac, în special minereu.
- Danele 7–8 – folosite pentru expediții de laminate.
- Danele 9–16 – dane fluviale care nu au mai fost utilizate de ani de zile și care sunt readuse în exploatare prin acest proiect.
Prin extinderile și reabilitările propuse, portul va avea o capacitate crescută de încărcare/descărcare și depozitare, dar și o interconectare mai eficientă între transportul fluvial și cel rutier.


Lucrări hidrotehnice și infrastructură portuară modernizată
Proiectul include lucrări hidrotehnice majore pentru toate cele 16 dane, având ca obiectiv principal modernizarea frontului de acostare:
- Realizarea de cheuri verticale, însumând 2.000 de metri de front de acostare.
- Stabilizarea și consolidarea structurii de rezistență a danelor, pentru a permite operarea în siguranță a navelor și utilajelor portuare.
- Amenajarea unor platforme noi în spatele danelor, destinate manipulării și depozitării mărfurilor.
- Reconfigurarea infrastructurii rutiere – drumuri, căi de acces, rețele electrice, apă și canalizare, împrejmuiri și alte facilități logistice.
Provocările proiectului
Complexitatea lucrărilor a fost amplificată de două aspecte majore:
- Interferența cu activitatea portuară curentă – Lucrările au trebuit să se desfășoare în paralel cu activitățile zilnice ale operatorilor portuari.
Nivelul variabil al Dunării – O parte din lucrări, în special cele hidrotehnice, au putut fi executate doar în perioadele cu nivel scăzut al apei. În perioadele cu nivel ridicat, activitatea s-a mutat pe zonele superioare, precum platformele.



Implementare etapizată pentru eficiență maximă
Pentru a asigura continuitatea activității portuare și o execuție eficientă, proiectul s-a desfășurat în 4 etape:
- Etapa 1: Modernizarea Danelor 9–16 (800 m) + construirea a 3 platforme noi de operare.
- Etapa 2: Reabilitarea și consolidarea Danei 7 și Danei 8 (400 m).
- Etapa 3: Modernizarea Danelor 1–4 (400 m).
- Etapa 4: Modernizarea Danelor 5–6 (400 m), inclusiv reparații structurale și montarea unor dotări noi precum amortizoare de chei.
Un port modern, pregătit pentru o activitate diversificată
În urma modernizării, Portul Mineralier Galați va permite:
- manipularea mărfurilor tradiționale pentru industria siderurgică,
- cât și traficul de cereale, materiale de construcții sau mărfuri generale,
creând premisele unei dezvoltări economice importante pentru zona Galați.
Prin aceste intervenții, portul devine un nod logistic complex, capabil să atragă noi fluxuri comerciale și investiții.
Date tehnice ale proiectului
- Lungime totală front de acostare: 2.000 m
- Etapa 1 – Danele 9–16: 800 m
- Etapele 2–4 – Danele 1–8: 1.200 m
- Număr platforme noi: 3
Acest proiect de modernizare reprezintă un pas important în revitalizarea transportului naval în Galati și în consolidarea rolului strategic al Portului Mineralier în economia regională. Citadina 98 contribuie cu expertiză, profesionalism și soluții tehnice moderne la transformarea unui obiectiv portuar de importanță națională într-o infrastructură portuară complet modernizată și competitivă.
